14 december 2021

Beklijf blikt terug: welke content hebben wij in 2021 gemaakt?

door Bente Schreurs in 'Inspiratie', 'Nieuws'

“Een gek jaar”, schreven we over 2020. Van 2021 kunnen we eigenlijk hetzelfde zeggen. Nog steeds domineerde corona het nieuws. Net als de rest van de wereld waren wij er wel een beetje klaar mee. Gelukkig waren er genoeg andere boeiende onderwerpen om content over te maken. Van mantelzorg tot mindfulness. Wat deden wij zoal dit jaar? Een overzicht.

We maakten impactvolle digitale magazines

Namens de Nationale ombudsman maken we al jaren content over maatschappelijke issues. Dit jaar verpakten we die verhalen voor het eerst in een nieuwe contentvorm: digitale magazines.

• Over het verscheurde vertrouwen van de Groningers

De gaswinning in Groningen en Drenthe bezorgt de bewoners slapeloze nachten. De aardbevingen zorgen niet alleen voor scheuren in de huizen, maar ook in vriendschappen. Klinkt heftig? Dat is het ook. Wij brachten de situatie in Groningen in beeld.

Francis van de Kamp in een huis in aanbouw

• Over de positie van de vijf miljoen mantelzorgers in ons land

Bijna vijf miljoen Nederlanders zijn mantelzorger. Maar wie zorgt er voor hen? Daarvoor vroegen we aandacht met het digitale magazine over mantelzorg.

• Over data en algoritmen (die soms discrimineren)

Ook doken we in de complexe wereld van data en algoritmen. Wat zijn dat eigenlijk? En welke risico’s hebben ze? Dat verwerkten we in een achtergrondartikel. Daarnaast vroegen we mensen in Tilburg wat zij ervan vinden dat de overheid hun gegevens gebruikt. Dat leverde interessante antwoorden op!

Straatpraat Data en Algoritmen

• Over zzp’ers en de schuldhulpverlening

Zzp’ers hebben het niet makkelijk door de coronamaatregelen. Gelukkig hebben ze recht op hulp van de overheid. Toch levert die hulp in de praktijk soms juíst problemen op. Dat ervaarde ook Shanti, die nog steeds in de schulden zit. Ze deelde haar verhaal met ons in het magazine over zzp’ers en de schuldhulpverlening.

We stimuleerden openheid over geld

Over het onderwerp geld maakten we ook voor Nationale-Nederlanden Sparen & Beleggen veel content. We wilden mensen stimuleren het gesprek aan te gaan over geld, om inzicht te krijgen in hun financiën en zo toekomstige dromen te kunnen waarmaken.

• Waarom praten over geld zo lastig is

Hoe hoog is jouw salaris? Die vraag stellen we elkaar in Nederland niet zo snel. Financieel psycholoog Anne Abbenes vertelt waarom het onderwerp ‘geld’ bij veel mensen gevoelig ligt.

• Praat met je ouders over geld voor het te laat is

Suraya (25) verloor haar vader. Dat was niet alleen emotioneel heftig, er kwam ook een hoop financieel gedoe bij kijken. Daarom kan ze iedereen aanraden: maak het onderwerp geld bespreekbaar als je ouders nog leven en gezond zijn.

Suraya praat met haar moeder over financiën

• Het roer om door corona

Heeft de coronacrisis bij jou voor nieuwe inzichten gezorgd? Wil je verhuizen naar een groter huis? Of toch die carrièreswitch maken? Wij interviewden drie mensen bij wie de coronacrisis voor nieuwe spaardoelen zorgde. Linda is een van hen.

We interviewden vele hardwerkende zorgverleners

Onze zorghelden waren ook dit jaar weer van onschatbare waarde. Zo ook de zorgverleners van TalentCare. We interviewden hen over manieren waarop ze de zorg verbeteren. Welke initiatieven bedachten zij zoal?

• Wat als je patiënten Fries spreken, maar jij niet?

Tijdens Marikes eerste week had een collega het over een patiënt die wurch was. Wurch-watte? ANIOS Ouderengeneeskunde Marike Slot spreekt geen Fries, maar al haar collega’s en patiënten wel. Best onhandig, als je in de zorg werkt en dus veel moet communiceren. Gelukkig bedacht ze een oplossing.

• Geluiddempende koptelefoons bij dementie

ANIOS Ouderengeneeskunde Arshad Al-Ghafour introduceerde geluiddempende koptelefoons in het verpleeghuis waar hij werkte. Bedoeld voor dementerenden die last hebben van geluidsprikkels. “Koptelefoons geven rust en privacy.”

Het verbeterinitiatief van Arshad

We maakten pensioen begrijpelijk voor de massa

Door het nieuwe pensioenakkoord gaan alle pensioenregelingen waarschijnlijk over van een DB- naar een DC-regeling. Je weet wel, van Defined Benefit naar Defined Contribution. Nee, gaat er geen belletje rinkelen? Niet zo gek, wij snapten er aanvankelijk ook maar weinig van. Nu is dat wel anders.

We doken diep in deze complexe materie namens Nationale-Nederlanden Pensioen. Om te zorgen dat álle Nederlanders snappen wat pensioen betekent.

Mijn nieuwe pensioen: Wat betekent het nieuwe pensioenakkoord voor mij?

Vanaf volgend jaar komt er een nieuw pensioenakkoord. Wat gaan we precies merken van de veranderingen? We maakten een korte serie over de gevolgen van het pensioenakkoord, met visuele elementen om het verhaal nog duidelijker te maken.

Pensioenopbouw

• Een ‘bedrag ineens’ opnemen: waar moet je op letten?

Wat zou jij doen met 10% van je pensioen? Vanaf 2023 kun je kiezen voor een ‘bedrag ineens’. Nationale-Nederlanden doet doorlopend onderzoek naar de interesse van mensen in deze nieuwe pensioenkeuze. Wij verzorgden de content: een infographic, nieuwsbericht, persbericht en een whitepaper. En leuk: onder andere Trouw, de Telegraaf en het AD schreven erover!

• 55+’ers minder productief? Echt niet!

Ook over ouderenbeleid maakten we dit jaar veel content. Zo gingen we met werkgevers in gesprek over de generatieregeling, een manier waarop werknemers gezond met pensioen kunnen gaan. Daarnaast interviewden we een hoogleraar ouderenbeleid, die uitlegt hoe je oudere werknemers zo goed mogelijk inzet.

We doken in de schrijnende situatie van vrouwen in de opvang

In 2021 experimenteerden we ook met de longread als contentvorm. We reconstrueerden vijf jaar onderzoek van de Nationale ombudsman naar problemen in de vrouwenopvang. We zochten uit: Wat is er al verbeterd voor de vrouwen dankzij het werk van de ombudsman? En wat moet er nog gebeuren?

We schreven over duurzame zorginstellingen

De zorg verduurzamen: hoe doe je dat? Namens TNO spraken we verschillende zorginstellingen over hun duurzame projecten. Een boeiend onderwerp, vonden wij zelf. We schreven bijvoorbeeld over het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft.

We vuurden persoonlijke vragen af op mensen op straat

Tussen de lockdowns door mochten we weer de straat op, om mensen namens de Nationale ombudsman vragen te stellen. Gelukkig, want dat doen we graag! Het resultaat:

• Weet u op welke regelingen u recht hebt?

In Amsterdam-Noord vroegen we mensen welke (financiële) regelingen van de overheid ze kennen. En of ze daar weleens gebruik van maken.

• Hoe ervaart u het contact met de overheid?

Dronten was een wat minder bekende plek voor ons.  Maar dat mocht de pret niet drukken. We vroegen de mensen op straat hoe zij het contact met de overheid ervaren.

We maakten explainervideo’s over complexe onderwerpen

De naam zegt het al: met een explainervideo leggen we iets uit. Een mooi format om te gebruiken bij het verduidelijken van complexe materie. We zetten dit bijvoorbeeld in namens de Nationale ombudsman.

We gaven de ondernemers wat verlichting in deze zware tijden

De coronamaatregelen leken soms per week te veranderen. Dat maakte het leven van ondernemers er niet makkelijker op. Op het platform Ondernemen doe je samen publiceerden we veel inspiratiecontent voor hen. Over corona, maar ook over andere onderwerpen.

• Zo maakt de Aviation Academy van thuiswerken een succes

De Aviation Academy zet alles op alles om het thuiswerken soepel te laten verlopen. Sanne-Koopman-van Dorp verklapt het geheim van haar organisatie.

• “Ik zag mezelf als een soort Superman”

Ondernemer Stefan Ottenbros stelde zich heel kwetsbaar op. Hij vertelde hoe hij zijn leiderschapsstijl radicaal veranderde na een confronterende opmerking van zijn team.

We gingen op bezoek bij een boer

Namens Nationale-Nederlanden mochten we letterlijk met onze voeten ‘in de klei’. We gingen namelijk langs bij een agrarisch ondernemer in de Ooijpolder. Met welke uitdagingen heeft hij vooral te maken? En welke diensten van Nationale-Nederlanden sluiten hierop aan?

We bestookten marketingwebsites met onze blogs

Naast content voor klanten maakten we dit jaar ook veel eigen content, over onderwerpen die ons bezighouden in ons werk. Van B1-richtlijnen tot persoonlijke teksten. Bijna alle blogs werden overgenomen door Frankwatching, Marketingfacts of MarketingTribune. Daar zijn we best trots op! Hieronder een selectie:

• Zo schrijf je een begrijpelijke tekst in 9 stappen

Beklijver Marlous is inmiddels een expert in begrijpelijke taal. Waar voldoet een begrijpelijke tekst aan? En hoe doe je dat eigenlijk: begrijpelijk schrijven? Marlous zet het uiteen in haar blog.

• Dealen met kritiek op je content: 12 lessen

Een flinke lading feedback kan soms hard aankomen, weet Beklijver Bente uit ervaring. Je steekt je hart en ziel in een tekst en dan krijg je een rood document terug met veel opmerkingen. Oef. Gelukkig heeft Bente een manier gevonden om daarmee om te gaan.

En tussendoor vierden we ook ons 10-jarig bestaan

Poeh, wat zijn we productief geweest, hè? Gelukkig was er ook tijd voor ontspanning. Zo hebben we het 1o-jarig bestaan van Beklijf gevierd op een boot, de kermis in het Griftpark bezocht en muziekbingo gedaan bij café Lebowski. En dat allemaal in onze ‘werkstad’ Utrecht.

Het jaar sluiten we af met een coronaproof kerstdiner op kantoor, de enige echte Beklijf-quiz en een tafelvoetbalcompetitie. Eens kijken wie van ons Mark gaat verslaan 😉  Tot volgend jaar!

Overige blogs

Foto van Mark in een stal

Beklijf blikt terug: onze beste content van 2022

2022 was (weer) een gek jaar. Het was het jaar waarin we corona hopelijk achter ons konden laten. Maar ook het jaar van intens klimaatdebat,...