26 april 2021

Favorieten van Beklijf #9: Tv-programma’s die ons als contentmakers inspireren

door Ruben den Boer in 'Favorieten van Beklijf'

Tv een stervend medium? Onzin! Bij Beklijf zetten we ’s avonds nog geregeld de tv aan. Lekker ontspannen na een dag content maken. Maar tv-programma’s kunnen ons ook inspireren. Zes Beklijvers vertellen waar zij naartoe zappen voor een dosis contentinspiratie. 

Bente – Zondag met Lubach

Arjen Lubach is een ster in het uitleggen van lastige onderwerpen. Zelfs een hopeloos ingewikkeld handelsverdrag of een saaie sleepwet weet hij boeiend te maken. Als contentmaker inspireert dat mij enorm.

Via satire weten de makers van Zondag met Lubach onderzoeksjournalistiek uitstekend te combineren met komedie. Daardoor blijf je als kijker geboeid. Zelfs als er ingewikkelde thema’s op tafel komen.

Zondag met Lubach sluit contentitems vaak af met een duidelijke call-to-action

Voor mijn artikelen kijk ik de kunst graag bij Lubach af. Oké, over het nieuwe pensioenakkoord vallen weinig grappen te maken. Maar het is wel van belang om zo’n onderwerp simpel uit te leggen. Zodat het voor iedereen begrijpelijk wordt.

Wat Zondag met Lubach ook goed doet: een contentitem afsluiten met een duidelijke call-to-action. Het beste voorbeeld daarvan is de petitie tegen ‘de sleepwet’. Die werd meer dan 300.000 keer ondertekend. Daardoor moest een referendum georganiseerd worden. Dan bereik je echt iets met je tv-programma. Bewonderenswaardig.

Marlous – Dream School

Een hoofdpersoon die een doel wil bereiken, maar daarvoor eerst de vijand moet verslaan. Het is een bekende storytellingtechniek die veel merken gebruiken in hun campagnes. Neem de reclames van beautymerk Dove. Daarin willen vrouwen (de hoofdpersonen) zichzelf zijn (doel). Daarvoor strijden ze tegen het schoonheidsideaal (de vijand).

In Dream School zijn de hoofdrolspelers hun eigen vijand

Ook in mijn favoriete tv-programma Dream School gaan de hoofdpersonen (leerlingen die zijn vastgelopen op school) een strijd aan. Maar hun vijand is er niet zomaar een. Die vijand zijn ze zelf. Ze moeten aan de slag met hun verleden, verslavingen, angsten, onzekerheden en verdriet. Want hun toekomst (doel) staat op het spel.

Daarvoor krijgen ze les van bekende Nederlanders. Zoals Olcay Gulsen, die in haar jeugd met huiselijk geweld te maken kreeg, maar ook een modebedrijf opzette. Of Ferry Zandvliet, die getuige was van de terroristische aanslag op concertzaal Bataclan in Parijs, maar zijn leven weer oppakte.

Strijd maakt content spannend. Echt. Levend. Herkenbaar. Daarom neem ik me voor om iets vaker aan Dream School te denken als ik in het vervolg met content(strategieën) aan de slag ga.

Ruben – Wie is de Mol?

Met een koud glas cola en een bakje paprika ribbelchips lekker de hele avond tv kijken. Dat doe ik dus nooit. Toch is er één programma waarvoor ik de tv altijd aanzet: Wie is de Mol?

Wie is de Mol? weet – meer dan andere programma’s – de kijker te betrekken bij het programma. Iedereen wil weten wie de mol is. Daardoor verandert een ontspannen avond voor de tv opeens in een speurtocht naar ‘molacties’, verborgen boodschappen, hints en codes. Ook voor mij. Dat maakt Wie is de Mol? een sterk concept. Het activeert.

Je content maakt pas écht impact als je publiek betrokken en actief is

Tegenwoordig gebeurt dat speurwerk via een app waarin ‘molloten’ hun verdenkingen bijhouden en punten verdienen. Maar al sinds het eerste seizoen in 2000 houden kijkers hun eigen, fysieke ‘molboekje’ bij. En talloze bedrijven, scholen, families en vriendengroepen organiseren jaarlijks een mol-poule. Stel je voor dat je dát fanatisme opwekt met je content!

Als contentmaker wil ik altijd iets maken wat mensen echt boeit. Wie is de Mol? leert mij dat ik daarvoor mijn publiek moet betrekken. Want als je publiek betrokken en actief is, maakt je content pas écht impact.

Tim – Veronica Inside

Veronica Inside. De naam alleen al roept bij vrijwel iedereen een emotie op. Het programma bestaat sinds 2001, onder allerlei titels. Wilfred Genee, René van der Gijp en Johan Derksen hebben sindsdien een trouwe fanbase én een groep vurige haters opgebouwd.

Hun unique sellingpoint? Een keiharde, vaak ongenuanceerde mening. Ze spreken volledig onafhankelijk, in tegenstelling tot analisten in andere voetbalpraatprogramma’s. Dat leidt meer dan eens tot ophef. Ook botsen ze onderling regelmatig. Daardoor staat het programma bol van onverwachte wendingen.

Door de authenticiteit en onverwachte wendingen blijft Veronica Inside boeiend

Ik beken: ik ben een trouwe kijker en heb de Veronica Inside-app op mijn telefoon. Terwijl ik amper nog televisiekijk en het regelmatig flink met ze oneens ben. Waarom ik dan toch kijk? Door die authenticiteit en onverwachte wendingen. Daardoor blijft het boeiend. Daardoor blijven de kijkcijfers goed. En daardoor wonnen ze in 2011 de Televizier-Ring.

Veronica Inside leert mij dat buiten de lijntjes kleuren mag, zolang je maar dichtbij jezelf blijft. Je kunt het nooit voor iedereen goed doen, maar eerlijkheid duurt écht het langst. Die gedachten geef ik nog eens wat extra aandacht voor ik weer aan de slag ga. Werken aan eerlijke content, die ook gewaagd mag zijn.

Lisa – VT wonen weer verliefd op je huis

Woonprogramma’s kijken behoort tot mijn favoriete bezigheden. Zo zap ik bijna iedere zondag naar SBS 6 voor een nieuwe aflevering van VT wonen weer verliefd op je huis.

In dit programma gaat presentator Kees Tol met een stylist op bezoek bij stellen wiens woonsmaken ver uit elkaar liggen. Ze krijgen de opdracht een moodboard te maken en een eigen stijlstudio in te richten. Zo wordt meteen duidelijk dat hun huidige interieur het resultaat is van een (mislukt) compromis.

Eigenlijk kijk je een uur lang naar reclame, maar dat voelt niet zo

Als interieurliefhebber vind ik het leuk om te zien hoe de stylisten het voor elkaar krijgen om de uiteenlopende stijlen te combineren tot één passend geheel. Maar het programma inspireert mij ook op het gebied van marketing.

VT wonen weer verliefd op je huis bevat namelijk veel productplaatsing. Alle verf komt van Flexa, de meubels van woonwinkel Eijerkamp, en GewoonGers voorziet de huizen van hippe stalen deuren.

Hoewel je dus eigenlijk een uur lang naar reclame kijkt, voelt dat niet zo. Doordat het programma draait om de interieurs van echte mensen. Niet van acteurs, zoals je in veel reclamespotjes ziet. Die echte mensen zorgen ervoor dat ik iedere zondag weer de tv aanzet. Maar als ik ooit een stalen deur wil, denk ik toch als eerste aan GewoonGers. 

Mark – Ik vertrek

Mijn favoriete ‘verstand op nul’-televisie is Ik vertrek. Echt zo’n format waar vriendinlief en ik enorm van smullen. Tv-kijken doe ik niet veel. Af en toe een documentaire of Ajax als ze Europees spelen. Voor de rest kijk ik bijna geen lineaire televisie op ons scherm van ‘Waarom hebben je een iPad aan de muur hangen?’-formaat.

Ik vertrek is het schoolvoorbeeld van content met de juiste spanningsboog

Waarom Ik vertrek dan wel? Omdat daar altijd alles in zit wat te maken heeft met storytelling. Een streven naar een nieuwe werkelijkheid (de emigratiedroom); een tegenstander (de obstakels met vergunningen en geldgebrek); een helpende hand (vriend, kennis of instantie); en dan natuurlijk een doorbraak (de eerste gasten komen).

Aan de ene kant is het ‘spannend’ hoe het afloopt, maar aan de andere kant weet je precies wat je kunt verwachten. Dat maakt het programma zo heerlijk om bij te ontspannen. Eigenlijk is Ik vertrek het schoolvoorbeeld van content met de juiste spanningsboog. En met een belofte die het programma elke aflevering opnieuw waarmaakt.

Headerbeeld: JESHOOTS.com via Pexels.

Overige blogs

Wat online daten mij leerde over contentmarketing

Ik ben inmiddels ervaringsdeskundige op het gebied van online daten. Al jarenlang ben ik op zoek naar die droomvrouw. Tinder, Happn, Bumble, Hinge, The Inner...

Lees verder...
Schrijvende hand

Persoonlijke teksten schrijven: zo doe je dat

Persoonlijke teksten zorgen voor meer vertrouwen bij je lezers en voor een hogere conversie*. En ze lezen ook nog eens lekker. Maar hoe zorg je...

Lees verder...