22 september 2021

Favorieten van Beklijf #11: series als inspiratiebron voor content

door Lisa Hekman in 'Favorieten van Beklijf'

Van dramaseries van eigen bodem tot internationale klassiekers. Bij Beklijf zijn we dol op series. Zeker als we er ook nog eens wat van leren op contentgebied. Vijf Beklijvers delen hun favorieten. 

Mark – Oogappels

Een traan laten bij een film, serie of zelfs reclame? Dat is mij niet vreemd. Bij Oogappels was het bijna elke aflevering raak. Wat een ijzersterke serie! Oogappels gaat over de mooie en heftige momenten van het gezinsleven met pubers. Maar vooral over de bijzondere relatie tussen ouder en kind.

‘De makers verplaatsen zich subliem in de leefwereld van hun doelgroep’

Bron van herkenning

Goed, kinderen worden vaak oogappels genoemd. Maar wat een hell of a job is het om ze goed voor te bereiden op het leven. Wat is een goede opvoeding eigenlijk? Heb je überhaupt enige invloed als ouder? En wat zegt je opvoedstijl eigenlijk over jezelf? Als vader van twee puberdochters is de serie voor mij een bron van herkenning. En een goede spiegel.

Nu is dat precies waar het mij bij goede content om gaat. Zorg als contentmaker dat je je 100% verplaatst in je doelgroep. Weet wat mensen drijft. Ken de pijnen die ze voelen. En speel juist dáárop in. Alleen dan raak je ze blijvend in het hart en beklijft je content.

Universeel onderwerp

De makers van Oogappels verplaatsen zich subliem in de leefwereld van hun doelgroep. En omdat elk mens onderdeel is van een gezin, is de serie herkenbaar voor bijna elke Nederlander. Dit universele karakter wordt versterkt doordat Oogappels het hoofdthema ‘opvoeden’ elke aflevering uitdiept. Met onderwerpen als schaamte, schuldgevoel en onzekerheid. Mooi!

Bente – Friends

Er is geen serie die ik zó vaak heb gekeken als Friends. Ook al val ik tijdens het zappen midden in een aflevering, dan nog blijf ik hangen. En met mij veel leeftijdsgenoten, denk ik. Friends is iconisch. Van de bekende oneliners (How you doin’?) tot de relatie tussen Ross en Rachel (We were on a break!). Friends is grappig, dramatisch en herkenbaar. Iedereen herkent zich wel in één van de zes personages, en meestal in meerdere personages tegelijk.

Friends is niet complex, in tegenstelling tot veel nieuwe series’

Is Friends fout?

De laatste jaren heeft Friends wel wat kritiek gekregen: de sitcom zou seksistisch, racistisch en homofoob zijn. De makers hadden inderdaad beter hun best kunnen doen om acteurs van kleur te casten. In tien seizoenen komen maar twee gekleurde bijrollen voor. Best apart, in een stad als New York.

Aan de andere kant schromen de producers niet om belangrijke personages te introduceren die lesbisch of transgender zijn. Dat die überhaupt voorkwamen, was best uitzonderlijk in de jaren negentig. Want vergeet niet: je moet de serie ook in haar tijdsgeest en context zien.

De kracht van de eenvoud

Wat kan ik van de show leren over content? Vooral dat je een verhaal simpel moet houden. Niet te veel zijpaden ingaan, en focus blijven houden.

De verhaallijnen van Friends zijn niet complex. In tegenstelling tot veel nieuwe series. Daar moet je je aandacht vaak goed bijhouden, want voor je het weet mis je iets belangrijks. Friends speelt zich voornamelijk thuis en in koffiehuis Central Perk af, waar de personages zich om dagelijkse dingen bekommeren. Kortom, een toegankelijke serie. Die voor iedereen te begrijpen is.

Marlous – Flikken Maastricht

Met vijftien seizoenen is het de langstlopende Nederlandse dramaserie: Flikken Maastricht. Na al die jaren heb ik dan ook verschillende contentinzichten opgedaan.

Haat-liefdeverhouding

De belangrijkste? Je verhaal valt of staat met je hoofdpersoon. Of twee. Want zonder Victor Reinier en Angela Schijf was Flikken nooit zo’n succes geworden. De twee hebben een chemie waar je ‘u’ tegen zegt. Noem het een haat-liefdeverhouding, want de relatie tussen de twee rechercheurs schuurt waar het kan en verbindt waar het moet. En dat houdt de talloze verhaallijnen afwisselend en spannend.

‘Met het pittoreske Maastricht als decor vergeet je soms bijna dat je naar misdaad kijkt’

Nieuwe verhaallijnen

Wat ook helpt, is dat verschillende karakters in de serie behoorlijk op proef worden gesteld. Want wat doe je als rechercheur wanneer je dochter verdacht wordt van moord? Dit soort ontwikkelingen leveren keer op keer nieuwe verhaallijnen op. Met scherpe, maar menselijke randjes. En dat zorgt er weer voor dat de kijker zich herkent.

Alle kanten op

Dan het decor van het verhaal. Wie is er niet verliefd op het bourgondische Maastricht? Met haar pittoreske pleinen, historische bouwwerken en natuurlijk de Maas zou je soms bijna vergeten dat je naar misdaad kijkt. Van verhaallijnen over drugscriminelen die hun uitvlucht zoeken via België tot lokale politiekwesties en ontluikende liefde: met zo’n veelzijdig decor kun je alle kanten op.

Ik ben dan ook nu al benieuwd waar ze de komende drie seizoenen (!) mee komen.

Ruben – Game of Thrones

Ken je de Xenos-tegeltjeswijsheid ‘The things you love the most, hurt the most’? Dat omschrijft mijn relatie met Game of Thrones, mijn favoriete serie aller tijden. De eerste vijf seizoenen zijn geniaal. De karakters zijn gelaagd, de wereld rijk, de verhaallijnen diepgaand en de dialogen ijzersterk. Alles klopt. Maar na het vijfde seizoenen gaat het mis.

‘Wijk niet van je verhaal af om je doelgroep te pleasen’

De fantasyboeken waar de serie zich op baseert zijn op. Maar de tv-serie moet nog drie seizoenen door. De tv-makers moeten zelf maar bedenken hoe het verhaal verdergaat.

Van favoriet naar flutserie

Het resultaat: ongeloofwaardige verhaallijnen, platte karakters en veel minder diepgang. Mijn favoriete serie is een flutserie geworden. De enige reden dat ik verder kijk? Dat ik al vijf jaar van mijn leven in de serie heb geïnvesteerd.

Toch is juist de teleurstelling die ik voel voor mij als contentmaker een bron van inspiratie. Het voorbeeld van Game of Thrones laat zien hoe belangrijk het is om dicht bij je eigen verhaal te blijven. Wijk hier niet vanaf om je doelgroep te pleasen of om maar mee te gaan met de laatste hypes. Houd vast aan jouw verhaal. Daar maak je je fans blij mee.

Lisa

Snel to the point komen. Het is een belangrijke les voor contentmakers. Maar dat je vroeg ter zake komt, betekent niet dat je alles meteen moet weggeven. Je mag je doelgroep best een beetje teasen. Hoe je dat doet? Dat leerde ik van mijn favoriete serie.

‘Hoe kun je een ontknoping zó lang uitstellen zonder kijkers te verliezen?’

Wachten op de ontknoping

In de 208 (!) afleveringen die de serie telt, vertelt hoofdpersoon Ted Mosby zijn kinderen hoe hij hun moeder leerde kennen. Dat doet hij door hen en de kijkers mee te nemen in de belevenissen van hem en zijn vier beste vrienden. Maar wie hun moeder is? Dat blijft voor de kijkers een raadsel. Tot een van de laatste afleveringen. Hoe kun je een ontknoping zó lang uitstellen zonder kijkers te verliezen? Ik ontdekte drie belangrijke lessen:

1. Zorg voor voldoende afleiding

Stel je een belangrijke boodschap uit? Dan moet wat je wél vertelt zo interessant zijn dat je doelgroep niet afhaakt. Dat hebben de makers van mijn lievelingsserie goed begrepen. Stoppen met kijken? Daar heb ik geen seconde over nagedacht. En dat allemaal dankzij de leuke karakters, sterke verhaallijnen en flauwe humor.

2. Blijf hints geven

De gele paraplu. Medefans van deze serie weten nu genoeg. Door regelmatig (subtiel) te verwijzen naar de ontknoping, blijf je als kijker alert en nieuwsgierig. Je wilt niks missen en dus kijk je door.

3. Zet je doelgroep soms (bewust!) op het verkeerde been

Ik denk dat ik in de negen seizoenen wel tien keer heb gedacht dat ik wist wie de moeder was. Telkens zat ik ernaast. Dat kan aan mijn slechte voorspellende gave liggen. Maar de makers zetten je soms ook bewust op het verkeerde been. Slim, want zo houd je je doelgroep bij de les.

Natuurlijk zijn deze lessen niet bruikbaar voor alle contentvormen. Maar je doelgroep teasen om verder te lezen, kan vaak wel. Belangrijke sidenote: de ontknoping waar je naartoe werkt, moet het wachten wel waard zijn. Gelukkig is dat in mijn lievelingsserie het geval.

PS. Mijn favoriete serie heet trouwens How I Met Your Mother. Of was je daar al achter?

Beeld: Mollie Sivaram via Unsplash

Overige blogs

Picnic zet de klant centraal – en dit kunnen wij daarvan leren

Picnic is razend populair. Onderdeel van het succes? De persoonlijke aanpak waarmee de online supermarkt klanten aan zich bindt. Hoe doet het bedrijf dat? En...

Lees verder...

Favorieten van Beklijf #12: Kinderboeken die ons nog altijd inspireren

“Ken je Floortje Bellefleur nog? O, en niet te vergeten: de Hoe overleef ik-serie!” Voor deze aflevering van Favorieten van Beklijf gingen vier Beklijvers terug...

Lees verder...