21 juli 2020

Wat onze favoriete festivals ons leren over content

door Marlous ten Berge in 'Favorieten van Beklijf'

Een zomer zonder festivals… Die coronamaatregel kwam bij de Beklijvers hard aan. Daarom blikken we terug op die goeie, ouwe tijd. Toen je nog ‘gewoon’ met duizenden mensen hutjemutje stond, met een biertje in de hand, en enthousiast meebrulde met je favoriete artiest. Zo komen we toch in die festivalsferen. En kunnen we eens nadenken over de vraag: wat leren festivals ons over content?

Saskia – Oerol

Een van de eerste festivals die ik bezocht, was Oerol. Daar was ik als vrijwilliger. Eigenlijk ben ik niet zo’n festivalliefhebber: ik ging vooral naar Oerol voor een verplicht studiepunt. Toch herinner ik het me als een van de leukste festivals die ik ooit bezocht. Waarom?

Oerol festival als inspiratie voor contentmarketing

Een van de artiesten op Oerol 2015 was Typhoon. Ik had hem nog nooit gezien. Maar wát een energie had deze man. Hij zweepte het publiek binnen no-time op. Voor ik het wist sprong ik met tientallen nieuwe vrienden van links naar rechts. Een onvergetelijk moment.

Perfecte content is als Oerol: persoonlijk, een beetje diepzinnig en experimenteel

De overlap met contentmarketing? Het ‘ontsnappen’ aan de dagelijkse sleur. Goede content kan dat effect ook hebben. Een inspirerende video bijvoorbeeld, of een krachtig beeld of verrassende tekst. Oerol bezoeken was een unieke ervaring. Het is persoonlijk, een beetje diepzinnig en experimenteel. De perfecte content voor mij.

Bente – North Sea Jazz

Dit jaar zou ik voor de tiende keer naar North Sea Jazz gaan. De eerste keer was ik net 16. Samen met mijn beste vriend had ik kaartjes gekocht. Een rib uit ons lijf, maar na die eerste keer waren we verkocht. In de jaren erna zijn we slechts twee keer niet geweest. Eén keer gooide een verre reis van mij roet in het eten. En de tweede keer kwam corona.

De reden dat we er al zo lang komen? Dat is simpelweg: de muziek. Van Prince en Stevie Wonder tot Janelle Monae en Lianne LaHavas. Wat een geweldige artiesten hebben we al gezien – en ontdekt.

Maar hoe inspireert de line-up me dan op contentgebied? Daar heb ik lang over nagedacht. De conclusie: North Sea Jazz leert mij – gek genoeg – juist wat ik níet wil doen als ik content maak. Namelijk: te veel doelgroepen aanspreken.

De line-up van het festival is goed en veelzijdig, maar soms iets té divers. Dat je er naast jazz veel andere genres hoort, vind ik logisch. Soul, disco, funk, salsa, hiphop, R&B. Maar soms is de link met jazz wel heel ver te zoeken.

Kies je voor een brede line-up of focus je je op één doelgroep?

Zo heb ik Toto zien optreden, je weet wel, die band van Africa. En Paul Simon, Sting, Hall & Oates. Goede artiesten, begrijp me niet verkeerd, maar waarom spelen zij op een jazzfestival?

Ook als het gaat om content, is de verleiding soms groot zo veel mogelijk mensen aan te spreken. Terwijl het juist verstandig is je op één doelgroep te richten. Dan kun je concreet communiceren, houd je focus (en ga je dus niet in vage taal praten) en beklijft je boodschap beter. Als festival kom je nog wel weg met een te brede line-up, maar als bedrijf geldt toch echt: hoe concreter, hoe beter!

Marlous – Drakenbootfestival

Als geboren en getogen Apeldoorner zie ik het niet heel vaak: Apeldoorners die ergens uitgesproken enthousiast over zijn. Maar er is één ding waar ze elk jaar zonder twijfel voor te porren zijn: het Drakenbootfestival!

Drakenboot? Dat is een soort roeiboot van 12,5 meter lang en 1 meter breed. Je neemt plaats met 16 peddelaars. Eén trommelaar zit vooraan en geeft het peddelritme aan. En zo strijden al 10 jaar elke zomer duizenden teams tegen elkaar op het Apeldoorns kanaal.

Drakenbootfestival als inspiratie voor contentmarketing

De drakenbootraces zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot een driedaags festival. De vrijdagavond wordt afgetrapt met optredens van bekende, Nederlandse artiesten. BLØF, Racoon, Danny Vera, Kensington, Kriss Kross Amsterdam, De Dijk. Vervolgens gaan op zaterdag de Apeldoornse bedrijven de strijd met elkaar aan op het water. En op zondag de buurten en verenigingen.

Met zo’n 100.000 bezoekers per jaar zet toch zo’n twee derde van alle Apeldoorners voet op het festivalterrein. Foodlovers halen hun hart op bij de foodtrucks, sportievelingen concurreren met elkaar, feestgangers dansen op vrijdag tot in de late uurtjes en kinderen vermaken zich in het sprookjesachtige Drakenland, met theater- en dansshows.

Festivals activeren mensen: dat wil je ook met je content

Dit festival verbindt alle leeftijden. Knap werk van de organisatie. Hoewel ik het idee ‘voor ieder wat wils’ ook gevaarlijk vind. Grote kans dat je van alles net niks hebt en de plank misslaat.

Aan de andere kant: een stad kunnen activeren is knap. En dat is wat mij inspireert als het gaat om content. Want als je in staat bent te activeren, heb je iets werkends neergezet. Dan spreek je als merk de juiste taal. De taal van de mensen die van je merk (moeten gaan) houden.

Beklijf: voor content die blijft hangen

Wil je ook content die je doelgroep activeert? Die concreet en persoonlijk is, zodat je klant meteen snapt wat je bedoelt? Neem contact met ons op!

Overige blogs

Foto van Mark in een stal

Beklijf blikt terug: onze beste content van 2022

2022 was (weer) een gek jaar. Het was het jaar waarin we corona hopelijk achter ons konden laten. Maar ook het jaar van intens klimaatdebat,...

Lees verder...
Bibliotheek

4 (verrassende) non-fictieboeken met goede contentlessen

Van een goed non-fictieboek kan je veel leren. Ook over content. Maar wij vonden onze favoriete non-fictieboeken niet bij de M van marketing of de...

Lees verder...